" Det er ikke tit man ser totalentreprisebyggeri med murværks- og stålarbejde som på Boligkarré Ceresbyen. Det var muligt, fordi der var et stærkt tillidsforhold og gensidig respekt mellem bygherren og arkitekten. Det var på mange måder et mønsterbyggeri, synes jeg."
Citat: Arkitekt Simon Herup Nielsen
Boligkarré Ceresbyen
Boligkarreen i Ceresbyen udfylder et af byggefelterne i Ceresbyen, som er et nyt byområde i Aarhus hvor Ceres Bryggeriet lå.
Byggeriet er opført af A. Enggaard A/S og består primært af to- og treværelses dele-egnede ejerlejligheder.
Karrén ligger i et område med boligkarreer fra starten af sidste århundrede og er et godt eksempel på indpasning i et bymiljø. Man byggede dengang med den røde mursten på karréens ydre facade, men på karréens inderside, mod gården, byggede man med den billigere gule sten. Overliggerne over vinduerne var dengang murede stik, hvor stenene står på højkant og trykker ud på muren ved siden af i stedet for at være lavet af stål og beton.
Disse traditionelle murværksprincipper blev gentaget i projektet. Yderligere blev murstenene vendt med bagsiden udad for at give ekstra struktur og stoflighed til de ellers billige facadesten. Desuden anvendtes den flaskegrønne farve til vinduer og stålaltaner, som allerede fandtes på den gamle bryggerbolig ved Ceres Bryggeriet.
Ved at låne karré-typen samt ydre materialer og farver fra stedet, giver det en oplevelse af alder og historie til byggeriet, og får bygningerne til at passer ind og bliver ”lige som” de ældre karréer.
Arkitekt Simon Herup Nielsen fortæller om byggeriet:
"Jeg er ekspert i kvalitetsmaksimering inden for projektøkonomien. Det er jo i grunden et spørgsmål om fornuftige prioriteringer i byggeriets disponering, så der ikke bruges unødige penge på de dele af et projekt, som ikke giver værdi for stedet og brugen. Det har egentlig ikke noget at gøre med, om det er et dyrt eller billigt byggeri.
Boligkarréen i Ceresbyen er godt eksempel: Totalentreprenøren var også bygherre og ville selv sælge boligerne på enhedsniveau. Så de havde et stærkt incitament til at maksimere kvaliteten og prioritere sådan, at købere kunne opfatte, at de fik noget godt for pengene. En vigtig prioritering bestod bl.a. i at gøre beton-råhuset så simpelt som muligt, så der kunne bruges flere midler på lejlighedernes indre kvaliteter, på et fælleslokale, men også på murværk, stålarbejde og belægninger. Og selv om vinduer og altaner forskydes, ligger der en benhård systematik og rationalitet i og bag de levende facader.
Det er ikke tit man ser totalentreprisebyggeri med murværks- og stålarbejde som på det byggeri. Det var muligt, fordi der var et stærkt tillidsforhold og gensidig respekt mellem bygherren og arkitekten. Det var på mange måder et mønsterbyggeri, synes jeg."
Projektet er tegnet og ledet af arkitekt Simon Herup Nielsen for Sahl Arkitekter A/S. Ophavsret til projektet tilhører Rambøll A/S, som efterfølgende opkøbte Sahl Arkitekter.